📍 ул. Цар Иван Асен II, сграда 2, вх. 3, ет. 1, ап. 18

Какво трябва да знаем за данъчната оценка на имот?

Как се вади такъв документ и кой има право на това?

Данъчната оценка е един от ключовите документи за продажбата на недвижим имот. 

Защо ни е необходима данъчна оценка на имот?

Целта на данъчната оценка е да подпомогне процеса по събиране на данъците, които всеки собственик на жилище трябва да заплати. Когато всички задължения са погасени, собственикът получава документ, удостоверяващ, че няма наличие на задължения към държавната хазна и може да премине към продажбата на собствеността си.

Как се изчислява данъчната оценка?

Необходими документи

За да получите удостоверението за данъчна оценка, трябва да представите набор от документи. В него влизат нотариален акт – копие и оригинал, като оригиналът се използва, за да послужи за справка, а копието се прилага към молбата за данъчна оценка. Удостоверение за наследници, като този документ се изисква само в случаите, в които недвижимият имот е придобит по наследствен път.

Освен това ще трябва да попълните и формуляр по образец, който ще ви бъде предоставен от съответната данъчна служба. Този документ може да бъде намерен и онлайн и попълнен предварително, за да се запознаете с неговото съдържание и да си спестите притеснения и време при попълването му на място.
Изисквания за издаване

Според чл. 3, ал. 1 от Приложение № 2 на Закона за местните данъци и такси, срокът с който разполагате, за издаване на удостоверението за данъчна оценка е 2 седмици, считано от деня на подаване на молбата.

Тук е моментът да споменем, че всички удостоверения, издадени до 30 юни имат валидност до същата дата на следващата година. Издадените след 30 юни удостоверения са валидни до края на същата година. Например, ако удостоверението е издадено на 20 април 2023 година, то е валидно до 20 април 2024 година. В случай че датата на издаване е 18 август 2023 г., то удостоверението има валидност до 31 декември 2023 г. Все пак, в някои случаи има изключения – ако данъчните задължения за недвижимия имот са платени за цялата година, като тази информация е изрично вписана в удостоверението, неговата валидност е до края на текущата година, без значение от датата на издаване.

 

Кой може да получи документа?

Много е важно преди да започнете процеса по издаване на данъчната оценка, да сте наясно с това кой може да подаде подобен тип молба и съответно да получи документа.

Право за подаване на молба за издаване на данъчна декларация имат съответно собственикът на недвижимия имот. За целта се осъществява справка в информационната система дали лицето има подадена декларация, в случаите когато по закон съществува задължение за деклариране. Лицето, което е упълномощено да представлява собственика, като се извършва справка, с която се цели да се провери представителната власт на лицето. Лицето, което има качеството на приобретател на държавен или общински имот по силата на съответна заповед. В такъв случай проверката разглежда представеното от лицето копие на заповедта.

Лицето, определено за наследник, легитимиращо се с документ за самоличност и удостоверение за наследници. В този случай се извършва проверка в информационната система, за да се установи има ли подадена декларация от наследодателя или завещателя. Лицето, което има роля на заветник на имота. Необходимо е той да се легитимира с документ за самоличност и издадено от нотариус удостоверение. В него трябва да бъдат вписани данните за завещателя (трите имена, ЕГН, както и адрес по последно местоживеене и данни за недвижимия имот и неговото местонахождение), а също така завещаните части на имоти.

Освен това, молбата може да бъде подадена и от трето лице, което не е сред споменатите по-горе. Условието е задължително удостоверението да бъде получено от някое от изброените лица, след като то самото бъде легитимирано по установения ред.

За какво да внимаваме при издаване на данъчна оценка?

Дали имотът е деклариран и с платени данъци

Добре е предварително да направите справка дали имате неплатени данъци и такси. Имайте предвид, че изповядването на сделката е на практика невъзможна, ако всички задължения към държавната хазна не бъдат изплатени. Това се дължи на обстоятелството, че част от продажната, трябва да бъде определена за плащането на данъците.

Срок на валидност на данъчната оценка

Проверете внимателно за допуснати механични и/ или технически грешки в издадения ви документ. Такива могат да бъдат както данни за квадратурата, адрес, на който се намира имота, наличие на прилежащи помещения (тавани и мазета), така и за срока на валидност на данъчната оценка. Вече споменахме какъв трябва да бъде той, затова обърнете внимание на тази част от документа. Освен това можете да сравните дали информацията в документа ви за собственост съвпада с описаното в издаденото удостоверение. В случай че откриете грешка, трябва да знаете, че не дължите такса за преиздаването на нова данъчна оценка, тъй като сгрешената информация следва да се поправи на ръка от данъчния служител, който след корекциите си да постави подпис и печат.

Важно е да знаете, че изповядването на сделка на реалната пазарна цена може да ви спести бъдещи усложнения, които могат да настъпят в резултат на изповядването на сделката въз основа на данъчната оценка. Понякога обаче двете страни решават да впишат сделката в нотариалния акт по данъчната оценка, мотивирани от това, че по този начин ще си спестят допълнителните разходи. Трябва да знаете обаче, че макар това да изглежда като напълно логично решение, то носи негативни последици както за купувача, така и за продавача, тъй като действието е законово нарушение.

Имайте предвид и, че първите 5 години, след изповядването на сделката се явяват най-рискови, в които може да се отнеме недвижимата собственост. За да бъдете спокойни и сигурни, най-добре впишете реалната пазарна цена на имота. Проблемите, които можете да си създадете ако умишлено пропуснете това обстоятелство само ще ви изгубят още време и средства, вместо обратното.

Както вече споменахме, валидността на документа зависи от времето, в което е издадено то. Ако то е преди 30 юни валидността е 1 година, ако е издадено след е 30 юни, валидността е до края на годината.

Срок на получаване на документите

Времето за издаване на удостоверението за данъчна оценка отнема две седмици. То започва да тече от момента на подаване на молбата. Обикновено тази услуга струва около 17 лв. (за Столична община), но можете да се възползвате и от експресна услуга, при която да получите необходимия документ за около ден-два.

Автор: pariteni.bg

Снимки: pariteni.bg

 

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Още новини

Сравни обяви

Сравни

Абонирай се

Абонирай се за да получаваш актуални новини и оферти за района.

Кондекс ЕООД

ул.“Околовръстен път“ №87, ПК 1407 София

condex@condex.bg

02 958 23 96

Фирма КОНДЕКС ЕООД е създадена през 1993 година с основна дейност пълен
инженеринг в областта на климатизацията, вентилацията и отоплението. Фирмата
извършва проучване, проектиране, доставка, монтаж и сервиз, гаранционна и
извънгаранционна поддръжка на инсталациите и е сред водещите специализирани
фирми в сферата на климатизацията на Българския пазар.

Основен принцип, от който се ръководим в нашата дейност, е качествено изпълнение
с качествени съоръжения. Целта ни е намиране на най-оптималното, съвременно и
ценовоефективно техническо решение, според индивидуалните изисквания на
клиента за всяка една сграда, офис, магазин, жилище или предприятие. КОНДЕКС
ЕООД успешно се е доказала и като един от най-надеждните партньори в България за
прецизна, надеждна и иновативна климатизация в сферата на Информационните и
Комуникационни Технологии.
Високото ниво на обслужване, професионализмът и лоялността са в основата на
доверието и дългосрочните взаимоотношения, които сме изградили с нашите клиенти
и партньори.

Във фирмата работят над 30 квалифицирани специалисти. Обособени са Търговски,
Технически, Проектантски, Логистичен отдел, Монтажни екипи, Сервизна и Складова
база.

Екипът ни се състои от висококвалифицирани инженерни кадри и техници,
специализирали в учебните центрове на производителите. Фирма КОНДЕКС ЕООД
предлага монтаж в кратки срокове. Има изградена собствена сервизна мрежа в
страната и е в състояние да осигури 24-часов сервиз, както и реакция до 6 часа, в
случай на авария.

Политика на КОНДЕКС ЕООД е да работи с доказани лоялни и висококвалифицирани
фирми и партньори, предоставяйки на своите клиенти професионално обслужване
във всички точки на страната. Има създадени регионални центрове в по-големите
градове, както и добре организирана дистрибуторска мрежа в цялата страна.

От началото на 2007 година фирмата разполага със собствена складова база с удобно
местоположение в близост до гр. София. Това позволява поддържането на постоянни
складови наличности, както и по-бърза и надежна доставка.

Обзавеждане за баня GAUDI DS

ул.“Ралевица“ №94, ПК 1000 София

info@gaudi-ds.com

0877 000 267

“Gaudi DS” е ориентирана основно към клиента, работим най-вече в негова услуга, в условия на силно динамичен и конкурентен пазар. Знаем, че създаването на ново жилище е дейност, в която всички ние влагаме своите виждания, идеи и мечти – за това персонализираме обслужването към всеки един клиент – според неговите желания и възможности. В същото време сме отворени към по-крупните инвеститори и сме в състояне да предложим оптимален вариант качество/цена. В стремежа си да задоволим всички вкусове разполагаме с богата гама от керамични плочи и продукти за баня – гранитогрес, фаянс, теракота, смесители, душ кабини, вани.

Заповядайте в нашия магазин, споделете вашите идеи и нека заедно реализираме вашия проект – стилна и практична баня с испански фаянс, просторен хол с полиран гранитогрес или пък уютен дом с гранитогрес тип паркет.

Ние се целим да постигнем най-доброто обслужане на клиенти, отлични цени и бързи доставки. Работим с най-реномирани фабрики в този бранш – Peronda, TAU, Fanal, STN, Keros, Pamesa, Hansa, Grohe, Hansgrohe, Geberit.

Така също ние отделяме много време, за да Ви предложим най-добрите оферти. Така Вие, нашите клиенти, може да се възползвате от най-доброто на пазара за бани, гранитогрес, смесители и продукти за банята.

Гауди Ди Ес стартира и online търгoвия с продукти за банята – разгледайте онлайн офертите за смесители, санитарен фаянс и се възползвайте и промоционалните отстъпки при поръчка онлайн.

Мебели GALA Collezione

ул.“Бистришко шосе“ №1, ПК 1000 София

 office@gala.bg

0878 755 639

Ние сме полска фабрика, която преди 14 години започва да произвежда мебели за почивка в местността Лиши Огон в близост до град Бидгошч – регион известен със своите традиции в мебелния бранш. В момента за нас работят около 600 служители, в това число от региона на градовете Тухола и Гниевково, в куявско-поморската област, където през последните години бяха създадени два наши завода. Ние сме един от най-големите производители на тапицирани мебели в Полша. Нашата специалност са мебелните комплекти, тапицирани с висококачествена кожа, внасяна от най-добрите производители на кожи в Италия и Бразилия. Имайки предвид разнообразните нужди на нашите клиенти, разработихме три продуктови линии Gala – Collezione, Primo и Sweet Sit. Нашата амбиция е да създаваме красиви, функционални и разнообразни мебели. В процеса на производство, само рязането и шиенето се правят на машина, а всички останали дейности се извършват ръчно. Стремим се да отговаряме максимално гъвкаво на предпочитанията нашите клиенти, като предлагаме богат избор, както на цветове, така и на дамаски. Надяваме се, че нашите мебели допринасят са създаването на индивидуалния характер на дома и са централно място на срещите на неговите обитатели и гости. Домовете са различни, каквито са и техните собственици, но едно остава същото – връщаме се в тях, за да си починем.

Нашата амбиция е да създаваме красиви, функционални и разнообразни мебели. Gala Collezione е носител на многобройни награди! Всеки ден от фабриката излизат 150 комплекта мебели. Нашите дивани вече са част от над 200 000 полски домове.

Мебели Виденов

 info@videnov.bg

0700 8 90 92

Videnov.bg е един от най-големите онлайн магазини за мебели в България. С над 2077 продукта можете да намерите в един миг вдъхновение за вашия интериор. Обзавеждане с мебели и аксесоари за дома с най-доброто качество и стила, който ви харесва. Цени без конкуренция и качествени материали. В онлайн магазина можете да купувате по всяко време на деня или нощта. Тук можете да се насладите на спокойствието да пазарувате, защитени и сигурни за неприкосновеността на личния ви живот. Тук купувате сигурни мебели – тествани за качество на материалите и обкова си. Дори и най – взискателните клиенти ще се убедят в това подсигурени от правилото за правото на връщане на закупената стока в рамките на 30 дни.

Пощенска банка

ул. „Околовръстен път“ №260, Офис парк Пощенска банка, ПК 1766 София

complaints@postbank.bg

0700 18 555

Пощенска банка, с юридическо име „Юробанк България“ АД, e петата по активи банка на българския пазар – модерна универсална банка, която предлага иновативни продукти и финансови решения на своите клиенти. Пощенска банка е лидер на пазара на кредитни и дебитни карти, жилищно кредитиране и спестовни продукти, както и по отношение на факторинг услуги за корпоративни клиенти, инвестиционно банкиране и попечителски услуги за местни и чуждестранни институционални клиенти.

Пощенска банка има успешно 24-годишно присъствие сред лидерите на банковия пазар в България. Към септември 2014 г. депозитите на гражданите и фирмите в банката възлизат на 5 млрд. лева, отбелязвайки ръст от близо 15% спрямо година по-рано. И през 2014 г. Българската агенция за кредитен рейтинг (БАКР) препотвърди дългосрочния рейтинг на финансова сила на Пощенска банка на BB+, краткосрочен рейтинг В и стабилна перспектива.

Пощенска банка е член на „Юробанк Груп“ – европейска банкова организация с общи активи от €75,5 млрд. евро. След успешното финализиране на увеличението на капитала с 2 864 млн. евро през май 2014 г., 64.6% от акциите на банката са собственост на институционални и индивидуални акционери, сред които световните канадски и американски инвестиционни фондове “Fairfax Financial Holdings Limited”, “Mackenzie Financial Corporation”, “Capital Group Companies, Inc.” и други.

Обзавеждане за баня GAUDI DS

ул.“Околовръстен път“ №87, ПК 1407 София

condex@condex.bg

02 958 23 96

Фирма КОНДЕКС ЕООД е създадена през 1993 година с основна дейност пълен
инженеринг в областта на климатизацията, вентилацията и отоплението. Фирмата
извършва проучване, проектиране, доставка, монтаж и сервиз, гаранционна и
извънгаранционна поддръжка на инсталациите и е сред водещите специализирани
фирми в сферата на климатизацията на Българския пазар.

Основен принцип, от който се ръководим в нашата дейност, е качествено изпълнение
с качествени съоръжения. Целта ни е намиране на най-оптималното, съвременно и
ценовоефективно техническо решение, според индивидуалните изисквания на
клиента за всяка една сграда, офис, магазин, жилище или предприятие. КОНДЕКС
ЕООД успешно се е доказала и като един от най-надеждните партньори в България за
прецизна, надеждна и иновативна климатизация в сферата на Информационните и
Комуникационни Технологии.
Високото ниво на обслужване, професионализмът и лоялността са в основата на
доверието и дългосрочните взаимоотношения, които сме изградили с нашите клиенти
и партньори.

Във фирмата работят над 30 квалифицирани специалисти. Обособени са Търговски,
Технически, Проектантски, Логистичен отдел, Монтажни екипи, Сервизна и Складова
база.

Екипът ни се състои от висококвалифицирани инженерни кадри и техници,
специализирали в учебните центрове на производителите. Фирма КОНДЕКС ЕООД
предлага монтаж в кратки срокове. Има изградена собствена сервизна мрежа в
страната и е в състояние да осигури 24-часов сервиз, както и реакция до 6 часа, в
случай на авария.

Политика на КОНДЕКС ЕООД е да работи с доказани лоялни и висококвалифицирани
фирми и партньори, предоставяйки на своите клиенти професионално обслужване
във всички точки на страната. Има създадени регионални центрове в по-големите
градове, както и добре организирана дистрибуторска мрежа в цялата страна.

От началото на 2007 година фирмата разполага със собствена складова база с удобно
местоположение в близост до гр. София. Това позволява поддържането на постоянни
складови наличности, както и по-бърза и надежна доставка.

UniCredit Bulbank
пл. „Света Неделя“ №7, ПК 1000 София
ccm@unicreditgroup.bg
0700 1 84 84

Булбанк е учредена като Българска външнотърговска банка (БВБ) през 1964г,
със 100% държавно участие, със седалище в София, основен капитал 40
милиона лева и предмет на дейност – международни търговски разплащания
и финанси.
Първоначално Банката се помещава в сградата на БНБ.

През 2015г. е отличена с награди за:

* Най-добра банка попечител за 2015 г. – списание Global Finance
* Награда за цялостна стратегия за развитие на безконтактните плащания –
Visa Европа
* Международният център на УниКредит Булбанк е най-доброто
„Иновативно бизнес пространство“ за 2015 г. – списание „Идеален дом“
* Най-добра банка в България за 2015 г. – списание Euromoney
* Най-добър банков продукт на 2014 г. за безконтактните карти V Pay
Contactless – списание b2b
* Най-добра банка в България – списание EMEA Finance
* Голям сребърен почетен знак за заслуги за Република Австрия на Левон
Хампарцумян – Федерален президент на Австрия Хайнц Фишер
* Дарител на годината за 2014 – фондация „Енчо Керязов“
* Най-добра банка в България за 2015 – списание Global Finance
* Най-добра банка за търговско финансиране в България на
международното финансово издание Global Finance
* Най-добра банка за търговско финансиране в България – списание
Euromoney