Откриха „Железница“ – най-модерния и най-дългия тунел в България!
Съоръжението бележи една стъпка по-напред до пълноценна транспортна свързаност на България с нейните съседи, заяви регионалният министър Андрей Цеков!
Със специална церемония на магистрала „Струма“ откриха най-дългия тунел у нас – „Железница“. Заедно с него беше пуснато движението и по още 4 километра пътна отсечка от аутобана.
На събитието присъстваха премиерът Николай Денков, председателят на Народното събрание Росен Желязков и заместникът му Росица Кирова, транспортният министър Георги Гвоздейков, регионалният министър Андрей Цеков, депутати, кметове и други официални лица.
„Това откриване бележи една стъпка по-напред до пълноценна транспортна свързаност на България с нейните съседи – в частност с Гърция, а в една малко по-далечна перспектива и с финализирането на първия ни транспортен коридор, свързващ южната и северната ни граница“, коментира Цеков.
Регионалният министър припомни, че проектът за тунела е стартирал през 2019 година и е преживял седем правителства.
Участъкът от 4,4 км е сравнително малък, но е изключително сложен като инженерни решения и показател за способностите на българската инженерно-техническа мисъл, и за капацитета на българските проектанти и строители.
„Остават ни 26 км от магистрала „Струма“. Очаквам през следващите 2 седмици да има решение и за оставащия участък, който да осигури връзката между Симитли и Кресна“, отбеляза още министърът и продължи:
„Искрено се надявам, че до 2027-2028 година ние ще имаме пълноценна магистрална свързаност между София и гръцката ни граница, очаквам горе-долу по същото време да е завършена и връзката ни на север до румънската граница“.
Днес говорим не просто за светлина в тунела, а за най-дългия тунел, построен в страната – едно наистина светло събитие за България. Ползите от тунел „Железница“ са очевидни – повече пътна безопасност и превенция на катастрофи, намаляване на вредните емисии, както и на времето за пътуване.
„Гръбнакът на икономиката – това е транспортът, колкото повече инвестираме в него, толкова са по-успешни икономиката, туризмът и всички останали отрасли“, отбеляза транспортният министър.
„Трябва да се радваме, че България разполага с такива модерни инфраструктурни съоръжения, че така привличаме инвеститори. Да ни е честит новият тунел“, добави Гвоздейков.
Тунел „Железница“ беше готов преди няколко години, но свлачища в района наложиха внедряването на допълнителни съоръжения.
Съоръжението е с дължина около 2 км и е най-дългият пътен тунел, изграждан досега у нас. Заедно с отсечките преди и след него в експлоатация се въвеждат 5 км автомагистрален път.
Проектът се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.
Тунелът е с две отделни тръби за движение, всяка с дължина около 2 км. Съоръжението е с всички системи за безопасност, енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика, аварийни SOS кабини, електронна система за контрол на достъпа и т.н.
Между тръбите има четири напречни връзки за пешеходци и още две за автомобили, по които ще могат да минават линейки, пожарни и други специализирани машини. В случай на пътен инцидент или затваряне на една от тръбите те ще се използват за безопасно извеждане на пътниците.
Изграден е и обслужващ път при южния портал на тунела откъм Симитли, площадка за хеликоптер, два моста над Суха река, подпорна стена и др.
Автор: dnes.dir.bg
Снимки: dnes.dir.bg