Предвиждат се пет метростанции, които ще се проектират срещу 1.9 млн. лв. без ДДС: от метростанция „Витоша“ през „Симеоновско“ и до „Студентски“.
Mетрото е от тези проекти, които всички чакат с нетърпение. Добрата новина е, че след години административни процедури сега връзката със „Студентски град“ е на ход. Този юни общинското дружество „Метрополитен“ е обявило обществена поръчка за изготвянето на идеен проект за продължаване на втората линия от метростанция „Витоша“ при бул. „Черни връх“ до „Студентски град“. Противно на предишните очаквания за три метростанции, той е за цели пет подземни станции с обща дължина близо 5 км, като една от тях ще е с подземен паркинг.
Проектът е в съвсем начален етап – търсят се кандидати за проектирането, което включва много части, вкл. инженерна, архитектурна, ВиК и др., срещу 1.9 млн. лв. без ДДС, които са предоставени от държавния бюджет.
След като бъде избран кандидат, той ще работи върху заданието година и половина и чак след това може да се пристъпи към търг за строителство. Обичайно тези поръчки, както и самото строителство, продължават поне пет-шест години. Тоест възможно е изграждането на метро до „Студентски град“ да започне след завършването на строящия се сега участък през „Слатина“ (2026 г.) и да е готово до 2030 г.
Не по-малко предизвикателно е да се намери финансиране, но директорът на „Метрополитен“ проф. инж. Стоян Братоев е показал през годините, че може да се справя добре с намирането и качественото усвояване на средства от ЕС. Въпреки това общински съветници бяха „на косъм“ да го отстранят от поста, но в последния момент се отказаха по време на гласуването на спорното решение за назначението на 25 нови директори в общинските дружества.
Къде ще минава
Подробният устройствен план (ПУП) за метро до „Студентски град“ беше одобрен през 2023 г., като идеята е то да започва с една станция при бул. „Черни връх“, после да пресича „Симеоновско шосе“ и да продължава до „Студентски град“. Предвижда се станциите да са разположени на следните локации:
- МС1: Кръстовището на бул. „Черни връх“ и ул. „Димитър Манчев“
- МС2: Кръстовището на ул. „Проф. Васил Арнаудов“ и „Стефан Савов“
- МС3: Кръстовището на бул. „Симеоновско шосе“ и ул. „Проф. д-р Ив. Странски“ (с подземен паркинг)
- МС4: Кръстовището на бул. „Академик Ст. Младенов“ и ул. „Проф. Атанас Иширков“ (НСА)
- МС5: Кръстовището на „Академик Ст. Младенов“ при ул. „8-ми декември“ и ул. „Доктор Йордан Йосифов“
От кандидатите се иска да изготвят проекта в частта геодезия, архитектура, електроснабдяване, конструктивна и др. Крайният срок за подаване на оферти от кандидати е 25 септември. От условията става ясно, че и този участък ще се прави с тунелопробивна машина. Казва се още, че трябва да бъде предвидена и трапецовидна шахта за бъдещо отклонение в посока лифтова станция „Симеоново“ – другият чакащ проект за метрото от метростанция „Бизнес парк“ до IKEA.
Винаги с план
В момента върви строителството на петте станции в „Слатина“, както и за метростанцията между „Сливница“ и „Обеля“. Има обявена поръчка за две метростанции в „Люлин“, както и за доставката на метровлакове за линии 2 и 1. В интервю пред БНТ в края на декември проф. инж. Стоян Братоев коментира, че сега всички усилия са насочени към довършването на започналия участък до „Арена Армеец“, но „трябва да имаме проектна готовност и затова работим“, като дава пример именно с метрото до „Студентски град“.
Един от основните критерии при решението в кои участъци е приоритетно да се строи метро е прогнозният брой на пътниците. Освен проекта за „Студентски град“ инж. Братоев коментира, че има готовност и за развитие на метрото на север, което е предвидено и в Общия устройствен план на София. „За мен това е много важен проект, защото ще спре концентрацията на инвестиции само на юг“, коментира тогава пред БНТ Братоев.
Автор: capital.bg
Снимки: capital.bg